Reaksi Kita Menentukan Perasaan Kita

Jumaat, 4 Februari 2011

MUHASABAH "JAWATAN" AYAH dan "SUAMI"


Bersama jawatan itu datang tanggungjawab. Semua tanggungjawab itu akan dijawab didepan Tuhan, Allah azza wajalla. Untuk melaksanakan tanggungjawab itu sebagaimana yang Allah kehendaki, sudah tentu memerlukan ilmu. Ilmu yang bersandarkan al -Quran dan hadis.Sekali-sekali datang teguran daripada isteri atau anak, maka si ayah bersyukur kerana itu hakikatnya teguran daripada Allah. Nabi SAW insan pengasih yang selalu memeluk anaknya. Suatu hari seorang Arab Badwi terlihat baginda memeluk dan mencium anaknya, Ibrahim. Dia berasa hairan lalu bertanya kepada baginda, " Aku memiliki ramai anak tetapi aku tidak pernah mencium mereka." baginda SAW pun menjawab, Allah Taala tidak merahmati mereka yang tidak merahmati insan yang kecil."

Jawatan suami pula mempunyai tugas-tugas berat di dalam dan diluar rumah, segala dosa-dosa anak isteri yang tak dididik dia akan tanggung ditambah lagi dengan dosa-dosa yang lain.

Suami isteri yang berpegangan tangan atau bersalaman antara satu sama lain, maka dosa kecil mereka akan keluar melalui celah-celah jari mereka. Islam mengajar umatnya yang telah berkahwin saling bersalaman dan berpegangan tangan kerana segala dosa-dosa kecil suami isteri hilang disebabkan perbuatan tersebut

Berat jawatan ini.....satu jawatan yang telah dipegang hampir 17 tahun...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan